۱۳۸۹ آذر ۲۳, سه‌شنبه

کسی جواب این سوال را میداند؟

سلام

در یکی از مدارس مذهبی تهران معلم داشته در نمازخانه صحبت میکرده و یکی از بچه های کلاس اول دبستان از معلمش پرسیده:

مگر وقتی شیطان به آدم سجده نکرد، خدا او را از بهشت بیرون نکرد؟

معلم گفته: بله همینطوره.

شاگرد گفته پس چطور توانسته دوباره وارد بهشت بشود و آدم و حوا را گول بزند تا سیب را بخورند؟

 

معلم فقط سکوت کرده و هیچ چیزی برای گفتن نداشته.

راستش را بخواهید تا حالا این سوال برای من هم پیش نیامده بود. خیلی سوال اساسی ومهمی هست. عجب بچه هایی در این دوره داریم. چه سوال جالبی؟ کسی جوابی دارد؟

بر همه ی موحدان مبرهن است که شیطان رجیم است و رانده شده از بهشت.پس هنگام گول زدن در بهشت چه غلطی میکرده؟

۹ نظر:

  1. کثافت نجس وقتی با ابلیس به درک واصل شدی اونجا وقت زیاد داری از این سوالا ازش بپرسی

    پاسخحذف
  2. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  3. سلام.
    ابليس وسوسه مي کند،ظاهرا براي وسوسه کردن حضور فيزيکي لازم نيست.ضمن اينکه به نظر من اين مسايل اهميتي ندارند.يا فتن پاسخ سوال هايي از اين دست يا اينکه هابيل و قابيل با خواهرشون ازدواج کردند يا چرا نماز عصر چهار رکعت است و اينکه پيغمبر سوار بر الاغ در چشم به هم زدن معراج کرد و ... دردي از مشکلات مهنوي و اجتماعي و رفتاري و اخلاقي مردم رو دوا مي کنه؟؟
    اصلا بنا رو مي ذاريم بر اينکه خيلي از اينها ساخته و پرداخته ي آدم هاي شارلاتان يا عوامفريب بوده.ما يه سري اخلاقياتي داريم که مي بايست رعايت کنيم حالا يکي بهش رنگ ديني ميده يکي اسمشو تمدن مي ذاره.
    ارادت

    پاسخحذف
  4. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  5. سلام
    ابلیس به ادم سجده نکرد و خدا او را از خودش راند. اما ابلیس یا همان شیطان رجیم از خدا مهلت خواست تا روز قیامت ، که آدم و نسل او را وسوسه و اغوا کنه؛ و بعد به عزت خدا قسم خورد که هرآنچه در توان دارد به کار خواهد برد و همه اولاد آدم را وسوسه خواهد کرد به جز بندگان مخلص خدا را. حق تعالی این مهلت را به او داد . در اکثر سوره هایی که جریان سجده نکردن شیطان به آدم آمده، چند ایه بعدتر این مهلت خواستن و مهلت داده شدن هم ذکر شده است.

    پاسخحذف
  6. سلام
    با نظر leily موافقم. ضمن اينکه شيطان از درگاه الهي و نزديکي وي رانده شد نه از بهشت

    پاسخحذف
  7. نه بابا...ابلیس از خدا مهلت خواست و خدا هم این مهلت رو به او داد....خیلی شرمنده ها...ولی مگه این خداتون مریض تشریف داره که به او این مهلت رو داده...به جای اینکه خیلی جدی این مسئله بیخود رو توجیه کنید بهتره به سان یک داستان که برای بچه ها میگن که بخوابه, بهش بخندید و بگذرید...

    پاسخحذف
  8. شيطان در لغت از ماده «شطن» به معناي دور شدن است، لذا به او، شيطان مي‌گويند چون از فرمان خدا سرپيچي نمود، پس از رحمت او دور شد.

    شرح داستان براساس سوره‌ي اعراف كه با تفصيل بيشتري به اين موضوع پرداخته، چنين است: هنگامي كه خداوند، بشر را از گِل آفريد و از روح خويش در او دميد، به فرشتگان فرمان سجده بر وي داد. همه‌ي فرشتگان، جز ابليس سجده كردند؛ ولي او تكبّر ورزيد و از سجده سرباز زد. وقتي خداوند سبب را پرسيد، ابليس گفت: من از او بهترم؛ زيرا مرا از آتش و او را از گِل آفريدي؛ آن‌گاه خداوند ابليس را از آن مقام راند و او را لعنت كرد. ابليس از خداوند تا روز بعثت مهلت خواست و خدا به او تا وقت معيني مهلت داد؛ سپس ابليس سوگند ياد كرد كه همه‌ي بندگان به جز مخلصان را از راه به در برد و خداوند به او و پيروانش وعده‌ي جهنم داد.
    نتيجه اين غرور و خود بزرگ بيني، رانده شدن از درگاه حضرت حق بود,گفت:«از آن (مقام و مرتبه ات)فرود آي,!تو حق نداري در آن (مقام و مرتبه)تكبّر كني,! تو از افراد پست و كوچكي».ابليس از اين زمان كينه ي انسان را به دل گرفت و به حضرت باري تعالي گفت:پروردگارا!مرا تا روزي كه انسان ها برانگيخته مي شوند مهلت ده!فرمود:تو از مهلت داده شده گاني ولي تا روز و زمان معين.

    آغاز زندگي آدم و حوا در بهشت، با رانده شدن ابليس از درگاه خداوند هم زمان بود.زندگي آن دو در بهشت، چنين توصيف شده است:«اما تو در بهشت راحت هستي!و براي تو اين است كه در آن گرسنه و برهنه نخواهي شد، در آن تشنه نمي شوي و حرارت آفتاب آزارت نمي دهد!».
    ايشان اجازه بهره مندي از همه ي نعمت هاي بهشتي را داشتند جز يك مورد:«و گفتيم:اي آدم!تو با همسرت در بهشت سكونت كن، از (نعمت هاي)آن، از هرجا مي خواهيد، گوارا بخوريد (امّا)نزديك اين درخت نشويد كه از ستمگران خواهيد شد».شيطان با استفاده از اين دستور خداوند مقدمات گمراه كردن آدم و حوا را فراهم كرد، خود را به شكل فردي دلسوز و فداكار نشان داد و به آدم گفت:اي آدم!آيا مي خواهي تو را به درخت زندگي جاويد و ملكي بي زوال راهنمايي كنم؟ سپس شيطان آن دو را وسوسه كرد، تا آنچه را از اندامشان پنهان بود، آشكار سازد و گفت:«پروردگارتان شما را از اين درخت نهي نكرده مگر به خاطر اينكه (اگر از آن بخوريد،)فرشته خواهيد شد، يا جاودانه (در بهشت) خواهيد ماند».
    سرانجام شيطان با قسم دروغ آن دو را فريفت و باعث رانده شدن آنها از بهشت شد همان طور كه آدم را باعث رانده شدن خويش از مقام قرب الهي مي دانست.

    نكته ي مهمي كه همه ي ما بايد توجه داشته باشيم، اين است كه اولين خصلتي كه باعث رانده شدن از درگاه خداوند(مقام و مرتبه اش) مي شود، غرور، تكبر و حسد ورزيدن بود,همچنين نخستين كاري كه شيطان براي گمراه كردن انسان انجام داد، ظاهر سازي و دروغ بود.

    پاسخحذف